Resan till Jordanien januari 2015

I januari 2015 reste vi till Amman i Jordanien för att dela ut varma kläder och leksaker till flyktingfamiljer från Syrien. I förväg hade vi med flygfrakt skickat 850 kg gods som vi samlat in bland givmilda människor i främst Stockholm och Göteborg.

Vi tillbringade ett antal dagar i Amman i väntan på att få ut flyttlådorna från tullen på Ammans flygplats. Av olika anledningar hade vår hjälpsändning fastnat i den jordanska byråkratin.

Under tiden fick vi möjlighet att besöka flyktinglägret Al Zaatari, nära den syriska gränsen där det idag bor över 80 000 syriska flyktingar. Gränsen till Syrien ligger bara 15 km norrut. Fyra år tidigare var detta område en del av det jordanska ökenlandskapet. I dag är Al Zaatari en enorm tältstad, som administreras av jordanska staten och hålls vid liv av FNs flyktingorganisation UNHCR.

Genuin gästfrihet
Genom en lokal hjälporganisation, Dar al Yasmin, kunde vi besöka en syriansk familj, som lyckats etablera sig strax utanför det tättbefolkade lägerområdet Al Zaatari. Familjen bestod av mamma, pappa, fyra döttrar, en son och en farmor. Pappan som var byggnadsingenjör hade med bidrag från Dar al Yasmin byggt ett mindre hus åt sin familj.

Vi blev inbjudna att slå oss ned på golvet bland kuddar och madrasser i det största rummet (ca 5 x 5 m). Skorna lämnades utanför. Med korslagda ben satt vi omringade av glada barn och deras föräldrar och tre representanter från Dar al Yasmin. Vår chaufför, själv flykting från Syrien, fick låna en ”galabyia” och en röd- och vitrutig huvudduk med svarta ringar. Han förvandlades genom klädseln till en genuin ökennomad med en cigarett i mungipan, dock lite generad över ett stort hål på strumpan.

Fotograf Tommy Jansson, www.tommyjansson.comFotograf Tommy Jansson, www.tommyjansson.comFotograf Tommy Jansson, www.tommyjansson.comVi bjöds på kaffe och te och ett stort antal smårätter, som trollades fram från ett minimalt kök. Gästfriheten var spontan och stämningen uppsluppen. De mindre barnen, som varit lite avvaktande och blyga när vi kom, släppte snart loss och blev den naturliga medelpunkten med allehanda upptåg. Det kändes väldigt bittert för oss att vi tvingats komma tomhänta trots att vi hos tullen i Amman hade massor av leksaker liggande oåtkomliga.

Att i flera timmar sitta med böjda knän på golvet tycktes inte alls bekomma familjens äldre medlemmar. Själva saknade vi deras uthållighet och var tvungna att sträcka på benen. Trots språkförbistring var stämning riktigt härlig. När viljan finns kan mycket uttryckas med kroppsspråk.

Fotograf Tommy Jansson, www.tommyjansson.comFotograf Tommy Jansson, www.tommyjansson.comMed stortFotograf Tommy Jansson, www.tommyjansson.com vemod och ett spontant pusskalas mellan familjens döttrar och Dar al Yasmins representanter skildes vi åt för att återvända till vår relativa bekvämlighet på vandrarhemmet i centrala Amman. Familjen, som vi gästat under dagen, fick åter anpassa sig till nattkylan och mörkret i öknen. Vi kunde bara föreställa oss hur hela golvet i rummet blev täckt av madrasser och filtar under natten.

Ansiktsmålning, ballongblåsning och lek
I Amman fick vi kontakt med Mahmoud, en man som med stor entusiasm och energi kämpade för att göra livet gladare för flyktingfamiljer och framför allt för barnen. Han bar med sig en liten ryggsäck full med ballonger, små leksaker och ansiktsfärger.

Fotograf Tommy Jansson, www.tommyjansson.com

Han tog oss runt i centrala Amman till flyktingfamiljer med stora barnkullar som fått tillfälliga primitiva bostäder. Mahmoud togs emot med glädjetjut och bamsekramar av barnen, som genast vill öppna hans ryggsäck. Genom ansiktsmålning, ballongblåsning och lek blev hans besök ett välkommet avbrott i ett liv som annars säkert inte innehöll så mycket stimulans för barn med hemska upplevelser bakom sig.

En svårt brännskadad liten kille blev jätteglad och kramade Mahmoud kärleksfullt när han fått sitt ansikte färglagt. Vi fick senare höra att denna lilla kille var den enda överlevande i sin familj efter att hemmet hade bombats.

Besök på rehabklinik
Under vår vecka besökte vi också al Bader Center, en rehabklinik i Amman, där vi träffade en grupp fantastiska människor som försöker få barn som är sargade till kropp och själ att återfå hopp och livslust.

Sista dagen mötte vi en charmig kille i rullstol på rehabkliniken, Rajeh 12 år. Hans mamma och småsyskon bodde i tältlägret Al Zataari, han pappa låg på sjukhus med ett amputerat ben. Rajeh själv förlorade båda benen och ett öga och fick ena handen söndertrasad när familjens bil träffades av granatsplitter. Han hade tillbringat fem månader på kliniken i väntan på nya benproteser. Trots sina svåra skador utstrålade han energi och livslust och tycktes vara klinikens solstråle.

Fotograf Tommy Jansson, www.tommyjansson.com

Vi vill försöka hjälpa Rajeh och hans vänner på rehabklinken att med nya proteser komma tillbaka till ett drägligt liv.

Läkare, vårdpersonal, terapeuter och administratörer och unga patienter med svåra fysiska skador och hemska upplevelser bakom sig bildade en enda stor familj med en otrolig gemenskap och omsorg om varandra. Besöket hos dessa krigsskadade flickor och pojkar blev en mycket stark upplevelse och vår resas absoluta höjdpunkt.

Vi kommer i första hand försöka bidra med rullstolar, kryckor och råmaterial för lokal protestillverkning. Senare kanske vi även kan bidra med pengar till operationer, protestillverkning och utprovning.

Vill du vara med och hjälpa svårt skadade flyktingbarn att få nya ben- och/eller armproteser så tar vi med stor tacksamhet emot din ekonomiska hjälp på konto 9023-9453768.

Märk ditt bidrag med din e-mailadress.

Ulf Tebelius & Tommy Jansson

Fotnot: Under vår vecka i Amman hoppades vi på att kunna få ut våra lådor från flygplatsen, men tråkigt nog blev de kvar där hela vår vistelse. Istället fick Jordan Hazemith Charity Organization dela ut vår hjälpsändning till fattiga och utsatta familjer i Jordanien. Deras verksamhet omfattar bland andra aktiviteter en ”klädbank” där nödställda familjer fritt får hämta ut kläder enligt ett kupongsystem. Varje familjemedlem får några kuponger för vilka hon eller han kan välja lika många persedlar. Vi har fått foton av när de 60 fullpackade flyttkartongerna packades upp på klädbanken och det känns bra att veta att de nådde fram till behövande människor till sist.